Aandachtsgebieden

Leden van het ECMnetwerk richten zich op de onderstaande aandachtsgebieden. Binnen het netwerk is uitgebreide kennis en ervaring over de verschillende aandachtsgebieden. Met klachten of vragen kunt u bij ons terecht, wij zullen u dan verwijzen naar een gespecialiseerd lid in uw omgeving.

Via de onderstaande blokken kunt u op de betreffende pagina uw gegevens achterlaten.

CVS

Burn-Out, ME, Fibromyalgie, vermoeidheid na doorgemaakte ziekten zoals kanker. Velen gaan soms jaren van het kastje naar de muur in de reguliere gezondheidszorg. De Energy Control methode, inmiddels wetenschappelijk gevalideerd, heeft een positief resultaat van 90%.

Focuspunten

  • Trainen op het juiste niveau, het niveau waarop het lichaam in balans is
  • Ademtherapie en ontspanning
  • Begeleiding in keuzes

Diabetes type 2 en overgewicht

Mensen met overgewicht en in een slechte fysieke conditie zijn niet in staat om vet te gebruiken voor inspanning. Een op het individu aangepast trainingsprogramma activeert met de juiste intensiteit een zo groot mogelijk aantal spiervezels en zorgt ervoor dat deze weer leren vetten aan te spreken. Als resultaat verbeterd de insulinebehoefte en kan er structureel minder insuline gespoten worden.

Focuspunten

  • Stimulering van de vetverbranding door een uitgekiende training met juiste ademhaling, extra zuurstof;
  • Calorieverbruik registratie bij intake, zowel in rust als door inspanning.

Sportspecifiek

Sporten: Hardlopen, wielrennen, triathlon, schaatsen, motorsport, roeien, voetbal enz. enz.

Het stellen van sportieve doelen is voor velen een enorme drijfveer om regelmatig te sporten. Netwerkleden helpen bij het stellen van een realistisch doel voor het gekozen evenement. Naast een goede inspanningstest en bepaling van het omslagpunt is voornamelijk het bewaken van de verhouding tussen arbeid (training) en rust. Trainen voor de marathon in voor iemand met een full-time baan en gezin vereist een andere aanpak dan die van een professionele loper.

Focuspunten

  • Stellen van een doel
  • Goede inspanningstest
  • Omslagpunt en trainings- en wedtrijdhartslagen
  • Arbeid – rust verhouding
  • Rustmetingen

COPD & Stoppen met roken

Voor iedereen met een longprobleem is het goed om te bewegen. Meestal is er hulp nodig bij het leren kennen van je grenzen. Afhankelijk van de belastbaarheid wordt een persoonlijk plan opgesteld.

Focuspunten

  • Trainingstechnieken met groot effect en lage impact voor de longen.
  • Ademtherapie.